گيج داخل سيلندر چيست ؟ مزايا و كاربردهاي آن
گيج داخل سيلندر (Cylinder Pressure Sensor) يك حسگر است كه براي اندازهگيري فشار داخل سيلندر يك موتور احتراق داخلي استفاده ميشود. اين حسگر معمولاً در قسمت سر سيلندر يا در صفحه سر سيلندر نصب ميشود و با كمك يك سنسور فشار، فشار داخل سيلندر را اندازهگيري ميكند و اين اطلاعات را به سيستم مديريت موتور (Engine Control Unit ياECU) ارسال ميكند.
مزايا و كاربردهاي استفاده از گيج داخل سيلندر عبارتند از:
تشخيص مشكلات سيستم احتراق: با اندازهگيري فشار داخل سيلندر، ميتوان مشكلاتي مانند اشتعال ناصحيح، سوخترساني نامناسب يا تراكم هوا را شناسايي كرد. اين اطلاعات به ECU ارسال شده و در صورت لزوم تنظيمات موتور را بهينه ميكند.
بهبود عملكرد و بهرهوري سوخت: با استفاده از اطلاعات حاصل از گيج داخل سيلندر، سيستم ECU ميتواند به طور دقيقتر كنترل كند كه چقدر سوخت بايد به هر سيلندر تزريق شود. اين كنترل بهبود عملكرد و بهرهوري سوخت را افزايش ميدهد.
تشخيص ضربههاي ناشي از آتشسوزي نامناسب: در برخي مواقع، آتشسوزي ناصحيح ميتواند ضربههاي خطرناكي در سيلندر ايجاد كند كه باعث آسيب به موتور ميشود. با استفاده از گيج داخل سيلندر، اين ضربهها شناسايي شده و در صورت لزوم اقدامات مناسبي انجام ميشود.
بهبود عملكرد موتور: با داشتن اطلاعات دقيق در مورد فشار داخل سيلندر، سيستم ECU قادر است تنظيمات دقيقتري براي زمان اشتعال و تزريق سوخت انجام دهد. اين بهبود عملكرد موتور را افزايش ميدهد و عمر مفيد آن را نيز بالا ميبرد.
بنابراين، گيج داخل سيلندر در موتورهاي احتراق داخلي استفاده ميشود تا بهبود عملكرد، كاهش مصرف سوخت و شناسايي مشكلات سيستم احتراق كمك كند.
برچسب: ،
ادامه مطلب