گیج داخل سیلندر چیست ؟ مزایا و کاربردهای آن
گیج داخل سیلندر (Cylinder Pressure Sensor) یک حسگر است که برای اندازهگیری فشار داخل سیلندر یک موتور احتراق داخلی استفاده میشود. این حسگر معمولاً در قسمت سر سیلندر یا در صفحه سر سیلندر نصب میشود و با کمک یک سنسور فشار، فشار داخل سیلندر را اندازهگیری میکند و این اطلاعات را به سیستم مدیریت موتور (Engine Control Unit یاECU) ارسال میکند.
مزایا و کاربردهای استفاده از گیج داخل سیلندر عبارتند از:
تشخیص مشکلات سیستم احتراق: با اندازهگیری فشار داخل سیلندر، میتوان مشکلاتی مانند اشتعال ناصحیح، سوخترسانی نامناسب یا تراکم هوا را شناسایی کرد. این اطلاعات به ECU ارسال شده و در صورت لزوم تنظیمات موتور را بهینه میکند.
بهبود عملکرد و بهرهوری سوخت: با استفاده از اطلاعات حاصل از گیج داخل سیلندر، سیستم ECU میتواند به طور دقیقتر کنترل کند که چقدر سوخت باید به هر سیلندر تزریق شود. این کنترل بهبود عملکرد و بهرهوری سوخت را افزایش میدهد.
تشخیص ضربههای ناشی از آتشسوزی نامناسب: در برخی مواقع، آتشسوزی ناصحیح میتواند ضربههای خطرناکی در سیلندر ایجاد کند که باعث آسیب به موتور میشود. با استفاده از گیج داخل سیلندر، این ضربهها شناسایی شده و در صورت لزوم اقدامات مناسبی انجام میشود.
بهبود عملکرد موتور: با داشتن اطلاعات دقیق در مورد فشار داخل سیلندر، سیستم ECU قادر است تنظیمات دقیقتری برای زمان اشتعال و تزریق سوخت انجام دهد. این بهبود عملکرد موتور را افزایش میدهد و عمر مفید آن را نیز بالا میبرد.
بنابراین، گیج داخل سیلندر در موتورهای احتراق داخلی استفاده میشود تا بهبود عملکرد، کاهش مصرف سوخت و شناسایی مشکلات سیستم احتراق کمک کند.
برچسب: ،
ادامه مطلب